Verso ry tiedottaa

Hei, pidätkö valokuvaamisesta tai luonnon tarkkailusta? Verson toiminnanohjaaja Niina aloittaa kesän kestävän etä- valkokuvausryhmän: "Kerro se kuvin." Tervetuloa mukaan! Ryhmä alkaa yhteisellä retkellä Hyvinkään Terveysmetsään perjantaina 5.6., kokoontuminen Torikadun Liikuntakeskuksen edessä, Torikatu 24 klo 12. Valokuvausryhmälle on tarkoitus perustaa yhteinen whatsapp- ryhmä, jossa jaetaan etänä tehtäviä ja kuvia. Tämä tarkoittaa, että tarvitset puhelimen, johon sovelluksen voi ladata ja olet valmis jakamaan kuviasi yhteisessä ryhmässä. Mukaan mahtuu 9 ilmoittautunutta ja ryhmän etä-kokoontumiset ovat whatsapin välityksellä aina perjantaisin, innolla mukaan kokeilemaan uutta kerrontaa! Ilmoittaudu Niinalle: 040 7644356 tai niina.koskelin@hyvinkaanverso.fi Yst. Niina
Versossa aloitellaan vertaisryhmätoimintaa kesäkuun alusta lähtien. Jokaisen ryhmän aloituspäivä sovitaan ohjaajan ja osallistujien kanssa. Katso kesäajalle suunniteltu viikko-ohjelma ja ilmoittaudu Niinalle haluamaasi ryhmään sähköpostitse: niina.koskelin@hyvinkaanverso.fi Lisätietoja puh. 0407644 356 ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: MIELENTERVEYDEN KESKUSLIITON OHJEITA YHDISTYSTEN TOIMINTAAN Hallitus on ilmoittanut voimassa olevien koronarajoitusten purkamisesta ja jatkamisesta. Linjasimme kahdeksan ohjeen listan yhdistyksen toimintaan korona-aikana. Rajoitukset kevenevät – pandemia on kuitenkin läsnä Kevät 2020 jää historiankirjoihin ikävänä koronakeväänä. Se on rajoittanut niin liiton kuin jäsenyhdistysten toimintaa erittäin merkittävällä tavalla. Liitossa on alusta saakka otettu erittäin varovainen ja vastuullinen linja epidemian suhteen. Varovaista linjaa tullaan myös jatkamaan. Kaikki liiton toiminta on toistaiseksi verkossa tai sitä tehdään puhelimen välityksellä. Ennen elokuuta liitto ei tule järjestämään koulutuksia tai kursseja. Tarkemmat päätökset syksyn suhteen tehdään elokuun alkupuolella. Jäsenyhdistyksistä on pyydetty yhtenäistä linjaa siitä, miten tulisi toimia 1.6 alkaen, kun korkeintaan 50 hengen tilaisuudet ovat jälleen sallittuja. Liiton on vaikea antaa yksityiskohtaisia suosituksia tilanteessa, jossa myös aluehallintovirastot, kunnat ja ministeriöt antavat omia suosituksiaan. SOSTE on vaatinut ministeriöitä ja aluehallintovirastoja antamaan yhtenäiset suositukset myös järjestökentälle. Mikäli sellaiset luodaan, ne ovat aina ensisijaisia liiton suosituksiin nähden::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::OHESSA MUUTAMIA OHJENUORIA JÄSENYHDISTYKSIÄ VARTEN: • Yleisiä tilaisuuksia sisätiloissa tulee välttää, mikäli mahdollista. Kun järjestetään toimintaa, on vahva suositus järjestää sitä ulkona. Tähän on nyt paras mahdollinen vuodenaika. • Jos toimintaa viedään sisätiloihin, tulee tarkasti pitää kiinni riittävän suurista turvaväleistä osallistujien kesken. Tämä tarkoittaa luonnollisesti sitä, että osallistujien määrää tulee rajoittaa. • Huolehditaan siitä, että kaikki osallistujat pesevät käsiään aktiivisesti. • Syrjiminen ei ole sallittua, ei myöskään riskiryhmään kuulumisen perusteella, joten riskiryhmään kuuluvien osallistumista ei voi rajoittaa. Tämän vuoksi esimerkiksi henkilöllisyyden tarkastaminen on tarpeetonta. Yhdistykset voivat kuitenkin ohjeistaa riskiryhmään kuuluvia jäämään vapaaehtoisesti pois toiminnasta. • Mikäli osallistuja on sairaana, hänet tulisi ohjata kotiin välittömästi. • Jos sääntöjen noudattamatta jättämisestä syntyy konflikteja, ne hoidetaan samalla tavalla kuin muut yleiseen järjestykseen ja turvallisuuteen liittyvät konfliktit. • Mikäli selviää, että yhdistyksen tiloissa on vieraillut koronavirukselle mahdollisesti altistunut henkilö, on muiden altistuneiden jäljittäminen terveysviranomaisten tehtävä. Tieto koronavirukseen sairastumisesta on terveystieto. • Yhteystietojen antamiseen ei voi velvoittaa. :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: Järjestökentän huoli kohderyhmän jaksamisesta on suuri. Kaikkien jäsenyhdistysten työntekijöiden tulee kuitenkin huolehtia myös omasta terveydestään ja jaksamisestaan. On miltei selvää, että elämme niin sanotun uuden normaalin käyttäytymisen aikaa. Pandemia poistuu, mutta tavat toimia riski- ja kriisitilanteissa ovat tulleet jäädäkseen. Tämän vuoksi kannustammekin uudenlaisiin toimintamalleihin, jossa toiminta tapahtuu verkossa, puhelinten välityksellä – sekä ehkä enemmän myös perinteisenä asiakastyönä, jossa välimatkojen pitäminen ja suojautuminen on helpompaa kuin ryhmässä. Lisätietoja: Janne Jalava, kehitysjohtaja, janne.jalava@mtkl.fi Oskari Korhonen, lakimies, oskari.korhonen@mtkl.fi::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: Ajankohtaista tietoa somessa ja verkossa Päivitämme mielenterveysyhdistyksille suunnattua tietoa jatkuvasti Revanssin verkkouutisiin, Facebookin MTKL Yhdistysuutisiin sekä Liitto tukee yhdistyksiä verkossa ja puhelimitse -sivulle. Niitä seuraamalla saat nopeimmin poikkeustilanteen tietoa jäsenyhdistyksille suunnatusta toiminnasta ja tuesta! Twitter Yhdistysuutiset Instagram mtkl.fi Jäsenkirje lähetetään kaikille Mielenterveyden keskusliiton jäsenyhdistyksille sekä yhdistysten luottamushenkilöille. Muokkaa tilaustietojasi tai peruuta jäsenkirjeen tilaus. Lue tietosuojaselosteemme. Copyright © 2020 Mielenterveyden keskusliitto, All rights reserved. ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Suomen hallitus on tiedottanut asteittaisesta rajoitteiden purkamisesta. Kesäkuun alusta lähtien järjestöissä kokoontuminen on mahdollista, hallituksen ja aluehallintoviraston ohjeita noudattaen. Viranomaisilta on tulossa vielä yksityiskohtaisia ohjeita toukokuun lopussa. Versossa on noudatettava myös Keusoten, Hyvinkään kaupungin ja Mielenterveyden keskusliiton ohjeistuksia. Lisäksi on kartoitettava oman toiminnan riskit ja käytettävä tarkkaa harkintaa toiminnan järjestämisessä. Versossa näemme kesäkuun alusta lähtien turvalliseksi pienryhmien toiminnan. Varaamme kesäajan viikko-ohjelmaan ajat kokoontumista haluaville ryhmille. Valtakadulle voi tulla luottavaisin mielin. Noudatamme toiminnassa tarkasti ohjeita. Hygieniasta ja etäisyyksistä huolehditaan, eikä flunssaoireisena saa tulla. Saman päivän aikana toiminnassa on vain yksi ryhmä, tai kaksi ryhmää eri aikana. Puutarhassa on mahdollista kokoontua hyvällä säällä. Olohuonetoimintaa ei voida vielä käynnistää. Ovien avaaminen kaikille ei ole turvallista tässä vaiheessa. Viranomaiset seuraavat tarkasti rajoitteiden purkamisen seurauksia ja ohjeet saattavat muuttua nopeasti, vaikuttaen myös Verson toimintaan.
Verson sähköpostiosoitteet ovat muuttuneet. Jotta ehdimme tiedottaa muutoksista, vanhat ja uudet osoitteet toimivat tarvittavan ajan päällekkäin. Viestit siirtyvät vanhoista osoitteista automaattisesti uusiin, joten kaikki viestit tulevat perille. Uudet osoitteet löytyvät kotisivujen yhteystiedoista: hyvinkaanverso.yhdistysavain.fi
Hyvinkään kaupungin koordinoiman poikkeusajan ruoka-avun tarkoituksena on helpottaa vähävaraisten arkea koronavirustilanteessa. Tämän hetken tiedon mukaan ruoka-apujakelu jatkuu heinäkuun puoleen väliin saakka. Jakelupisteitä on useita. Versosta jako tapahtuu maanantaisin, tiistaisin ja perjantaisin klo 13 - 15. Jakelu tapahtuu Valtakatu 11 sivuovelta ilman lähikontaktia. Noudata jakelupisteen toimijoiden ohjeita. Muistathan hyvän hygienian ja jonotuksessa 2 m turvavälit. Jos sinulla on flunssan oireita tai syytä epäillä koronavirustartuntaa, pyydä läheistä, ystävää tai naapuria hakemaan ruoka. Valmis ruoka on pakattu 500 g rasioihin. Sulanutta ruokaa ei saa pakastaa uudelleen, eikä rasiaa saa lämmittää.
Sammalista puhuttaessa harvemmin ajatellaan, että niitäkin on eri lajeja kuten kasveja. Sanotaan vain, että ”nurmikko on sammaloitunut” tai ”metsän pohjakerros on täynnä sammalta”. Eikä siinä mitään vikaa sinänsä olekaan. Luonnon kauneus ei nimiä kaipaa, ja eiväthän sammaleet sen enempää kuin mitkään muutkaan eliöt itse tiedä olevansa sen nimisiä kuin ovat. Meillä ihmisillä on kuitenkin piintynyt tapa luokitella asioita, siis miksei myös sammalia. Ja niistäpä saakin mainion harrastuksen ihan niin kuin postimerkkeilystä tai junien kuvaamisesta. Sammaleet ovat siinä mielessä hyvä havaintokohde, että ne pysyvät paikoillaan toisin kuin esim. junat tai linnut. Ne ovat myös ilmaiseksi tarjolla tutkittavaksi toisin kuin postimerkit. Sammalia kasvaa lisäksi lähes kaikkialla, myös kaupunkien asfaltoiduilla alueilla, kuten parkkipaikoilla katujen reunoilla ym., missä vain on vähänkin kosteutta ja rauhaa kulutukselta. Sammallajeja on Suomessa n. 850, ja ne jaetaan kahteen pääryhmään, lehtisammaliin (n.3/4 lajeista) ja maksasammaliin. Harrastajan kannalta lehtisammaleet ovat helpompia, koska niissä on enemmän isokokoisia ja yleisiä lajeja. Helpoin tapa aloittaa harrastus on tutustua kangasmetsän tyyppisammaliin, kuten seinäsammal, metsäkerrossammal ja kynsisammaleet. Avuksi on hyvä hankkia luppi eli tehokas suurennuslasi (väh. 10 x suurennus). Netistä löytyy nykyään runsaasti kuvamateriaalia, joten ainakin suurikokoisten ja helposti tunnistettavien lajien kanssa pääsee alkuun. Pienet lajit ovat vaikeampia, ja niihin tarvitaan usein mikroskooppi tunnistusta varten. Isoja lajeja on kuitenkin niitäkin runsaasti, joten harrastus ei lopu helposti kesken. Sammaleet ovat siinäkin mielessä hauska harrastuskohde, että niitä voi ainakin eteläisessä Suomessa tutkia lähes ympäri vuoden. Myöhempää tarkastelua varten kannattaa ottaa valokuvia ja myös pieniä näytetupsuja voi kerätä esim. minigrip -pusseihin, jossa ne säilyvät helposti pari viikkoa, kun vähän sumuttelee vettä. ”Ei kun sammaltamaan” Terveisin Jari Teerikangas
Aurinko on onneksi ilahduttanut meitä tässä kummallisessa korona-ajassa, olethan käynyt ulkona kurkkimassa sitä? Entä mtä olet kaivannut arkeesi kaikkein eniten tässä poikkeusajassa? - Vertaistukiryhmää - rutiineja arkeen - tekemistä - juttuseuraa - liikuntaa - ruokaa - muuta? Vastaa vaikka Niinan puhelimeen tekstiviestillä, niin mietitään yhdessä vaihtoehtoja! viesti numeroon: 040 7644356 auringonpilkahduksia myös mieleesi ja istuta sinne muutama unelma, haave tai pämäärä, mitä teet, kun arkemme normalisoituu!
Käsityö- ja taideryhmä aloittavat toiminnan etäohjauksella. Ohjaaja ja ryhmän jäsenet voivat välittää ohjeita ja vinkkejä sähköpostin välityksellä. Haluttaessa on mahdollista avata whatsapp -ryhmä, jonka kautta onnistuu myös videon lähettäminen. Versosta toimitetaan sovitusti askartelu-, käsityö- ja maalaustarvikkeita kotiovelle ilman lähikontaktia tai tarvikkeita voi sovitusti hakea Valtakadulta. Pidetään poikkeustilan päätyttyä myyjäiset ja käytetään tulot yhteiseen hauskaan tekemiseen; konsertti, teatteri, retki... Pidetään äänestys! Myyjäisten lisäksi tavoitteena on saada lämpimiä sukkia ja lapasia Asunnottomien yön tapahtumaan, joka pidetään jälleen 17.10.2020. Lisätietoa etäohjaustoiminnasta antaa: Anne Alén puh. 040 194 9616 tai anne.alen@verso.inet.fi
Välitä päiväsi kohokohtia ja iloa lähettämällä kotisivuillemme tai facebookiin VALOKUVIA, RUNOJA, MIETELAUSEITA, MOTTOJA, KIRJOITELMIA, RUOKA- tai KÄSITYÖOHJEITA, LIIKUNTAVINKKEJÄ jne. Aiheet voivat koskettaa luontoa, lemmikkieläimiä, hauskoja tilanteita... Parhaat "palat", eniten ääniä "tykkäyksiä" saaneet palkitaan syksyllä! Kotisivuille tulevat lähetykset voit lähettää Niinalle: niina.koskelin@verso.inet.fi tai kirjautumalla facebookiin.
Versotalon ollessa suljettuna poikkeustilan jatkuessa, voit soittaa yhdistyksen puhelimeen kahtena päivänä viikossa klo 12-14. Soita rohkeasti, jos jokin askarruttaa tai ahdistaa... jutellaan. Pääsiäisen jälkeen puhelinpäivystys toimii seuraavanlaisesti: • 14.4. tiistai klo 12-14 puh. 040 173 4166/Susanna • 16.4. torstai klo 12-14 puh. 040 532 4015/Marita • 21.4. tiistai klo 12-14 puh. 040 764 4356/Niina • 23.4. torstai klo 12-14 puh. 040 764 4356/Niina Voit ottaa yhteyttä myös sähköpostitse, jos se tuntuu luontevammalta: niina.koskelin@verso.inet.fi Myös Mielenterveyden keskusliiton palvelut ovat tietysti käytettävissäsi! https://www.mtkl.fi/tiedotteet/mielenterveyden-keskusliiton-verkko-ja-puhelinpalvelut/
Poikkeustilasta johtuen Sandelininkadun terveyskeskuksessa toimiva Kahvila Verso on suljettu 1.4.2020 alkaen. Kahvila avataan jälleen, kun tilanne sallii.
Hei kaikki aktiivi-kävijät! Poikkeustila herättää kaikenmoisia tunteita ja ajatuksia, jos haluat liittyä Verson yhteiseen whatsapp - ryhmään, niin laita nimi ja puhelinnumero toiminnanohjaajalle eli Niinalle viestinä numeroon: 040 7644356! yhteisen ryhmän tarkoituksena sekä tiedottaa Verson toimintaan liittyvistä asioista että nyt poikkeustilan aikana jakaa tunnelmia sekä kuulumisia! Tarvitset vain whatsapp- sovelluksen ja puhelinnumeron! Viestitellään ja nautitaan keväästä!
RSS ATOM