Yhdistyksemme

Mielenterveysyhdistys Hyvinkään Verso ry

Yhdistyksen tavoitteena on edistää kuntalaisten hyvinvointia erilaisissa elämäntilanteissa, ennaltaehkäistä sairastumista, edistää psyykkistä- ja fyysistä terveyttä sekä sosiaalista ja toiminnallista kuntoutumista.

Yhdistys tukee Hyvinkään ja lähikuntien julkista sektoria asiakastyön tavoitteissa ja kehittää yhteistyössä mielenterveyspalveluita sekä ennaltaehkäisevää työtä.

Yhdistyksen tavoitteena on saada toimintaan mukaan Hyvinkäällä ja lähikunnissa asuvia mielenterveyskuntoutujia ja heidän läheisiään sekä vapaaehtoistoiminnasta kiinnostuneita.

Yhdistys tarjoaa luottamuksellista, asiakaslähtöistä tukea ja toimintaa

Verson toiminta perustuu vertaistukeen, kunnioitukseen, tasavertaisuuteen ja vapaaehtoisuuteen.

Yhdistyksellä on palkattua henkilökuntaa, vapaaehtoistoimijoita, sosiaali- ja terveysalan opiskelijoita, työkokeilijoita sekä kuntouttavaa työtoimintaa.

Hyvinkään Verso ry on Mielenterveyden keskusliiton jäsenyhdistys

Verson jäsenet saavat keskusliitosta neljä kertaa vuodessa ilmestyvän Revanssi-lehden ja jäsenet voivat tilata Tunne & Mieli -lehden puoleen hintaan. Lisäksi jäsenille on muita etuisuuksia. Keskusliitto järjestää mm. jäsenyhdistysten toimihenkilöille ja jäsenille koulutusta ja valtakunnallisia tapaamisia.

Yhdistyksellä on toimitila - Versotalo

Verso muutti huhtikuussa 2019 Sahanmäestä lähelle kaupungintaloa, osoitteeseen Valtakatu 11, 05800 Hyvinkää. Versotalossa järjestetään monipuolista toimintaa mm. keskusteluun- ja toimintaan perustuvia vertaistukiryhmiä. Versotalossa on kaksi vakituista, kokoaikaista työntekijää; toiminnanjohtaja ja toiminnanohjaaja sekä määrä- ja osa-aikainen toimistotyöntekijä/yhdistyssihteeri. Henkilökunta, vapaaehtoiset ja Versossa kävijät tekevät toimitilan ylläpitoon liittyviä askareita yhdessä. Versotaloon voi tulla ryhmiin, seurustelemaan, lukemaan lehtiä tai kysymään neuvoja. Tulijoilta ei edellytetä jäsenyyttä, eikä hyvinkääläisyyttä. Kahviosta on saatavilla edulliseen hintaan lounasta, kahvia, leivonnaisia, virvokkeita ym.

Yhdistyksellä on kahvila – Kahvila Verso

Kahvila Verso toimii normaalin yrityksen tavoin Hyvinkäällä Sandelininkadun terveyskeskuksessa. Kahvilassa on kokoaikainen kahvilavastaava ja hänen apunaan osa-aikaisesti toimiva kuntouttavan työtoiminnan 10 hengen keittiötiimi. Keittiössä valmistetaan terveyskeskuksen henkilökunnalle ja Verson väelle lounasta sekä leivonnaisia. Tuotto käytetään Versotalon toimintaan.

Versotalo vastaa senioreiden yksinäisyyteen

Yhdistyksessä on viime vuosina kiinnitetty erityistä huomiota senioreihin sekä nuoriin. Molempien tarpeisiin on pyritty vastaamaan entistä enemmän. Yhteistoiminta on ollut molemmille osapuolille antoisaa. Iäkkäillä on elämänkokemusta ja kädentaitoja. Nuorilla on tietämystä nykyajasta; sosiaalisesta mediasta, tietokoneista, älypuhelimista ym. Valtakadun esteettömät tilat ja asiakaslähtöinen toiminta kutsuvat ikäihmisiä tapaamaan toisiaan. Yksin ei ole kenelläkään hyvä olla.

Kävelyjalkapallo herättää kiinnostusta ja innostusta

Uusimpana liikuntalajina Versossa on kävelyjalkapallo, joka on muuten kuin perinteinen jalkapallo, mutta juoksu ja rajut kontaktit ovat kielletty. Lajia oli esittelemässä Kukunori ry vuoden 2018 Mielenterveysmessuilla. Versolaiset innostuivat lähtemään mukaan kävelyjalkapalloprojektiin, jossa Kukunorilta on saatu opetusta ja pelipaidat. Syksyllä 2019 yhdistyksen joukkue osallistui Helsingissä järjestettyyn turnaukseen. Versolaiset harjoittelivat 2020 maaliskuun puoleen väliin saakka maanantaisin Hyvinkään Villatehtaalla, Wanhalla Areenalla. Hyvinkään liikuntatilat ja järjestöjen kokoontumispaikat suljettiin Suomen hallituksen linjausten mukaisesti koronatilanteen vuoksi 18.3.2020. Poikkeustilan aikana Verso pyrkii järjestämään mahdollisuuksien mukaan toimintaa turvallisesti etäohjauksella. Verson toiminta jatkuu ja kävelyjalkapalloa päästään pelaamaan Torikadun pelikentillä, kun poikkeustila päättyy ja viranomaiset antavat luvan.

Lisätietoja täältä.